 |
Довкілля та здоров'я | ISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485 |
Номер: 1 (102) - ЛЮТИЙ, 2022 - Сторінки: 11-19
Вплив організації дистанційного навчання на здоров’я вчителів
Єлізарова О.Т.1, Гозак С.В.1, Станкевич Т.В.1, Парац А.М.1, Линчак О.В.1, Лебединець Н.О.2
1 ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. О.М. Марзєєва НАМНУ", Київ 2 Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова, м. Київ
АНОТАЦІЯ:
Мета дослідження: вивчення особливостей ментального та соматичного здоров’я вчителів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів під час дистанційного навчання в залежності від робочого навантаження.
Методи і об’єкт дослідження: Проведено анкетування 330 вчителів під час впровадження дистанційного навчання у зв’язку з пандемією COVID-19 весною 2021 року. Анкета містила інформацію щодо демографічних та антропометричних факторів, особливостей педагогічної освіти та напрямок роботи, а також дані щодо самооцінки стану здоров’я за шкалою від 1 до 5. Для оцінки ментального здоров’я були застосовані скринінгові опитувальники GAD-2 та PHQ-2.
Результати: Під час дистанційного навчання 88,5±1,8 % вчителів проводило в середньому 18,6±0,4 онлайн уроків на тиждень. Тривалість робочого дня більше 8 годин виявлена у 50,3±2,8 % вчителів. 80,9±22,2% респондентів вказали, що перевіряти домашні завдання під час дистанційного навчання важче, ніж під час звичайного процесу. Частка вчителів, які вважають своє здоров’я дуже поганим і поганим вища на 7,5% (p < 0,001), ніж загальнопопуляційна, а частка вчителів, що вважають своє здоров’я добрим і дуже добрим, навпаки, достовірно нижча на 6,7% (p < 0,05). Частка осіб з депресивними розладами становила 28,2±2,5%, з тривожними розладами – 30,6±2,5%. Підвищення шансів розвитку депресії у вчителів спостерігається при тривалості робочого дня більше 8 годин (OR=1,65; ДІ 1,11-2,45), при кількості уроків онлайн більше 20 на тиждень (OR=1,06; ДІ 1,01-1,12), при високому рівні важкості перевірки домашніх завдань (OR=1,82; ДІ 1,11-3,00), при розташуванні робочого місця у школі, а не вдома (OR=2,60; ДІ 1,16-5,84). Шанси на тривожні розлади підвищуються при тривалості робочого дня більше 8 годин (OR=1,68; ДІ 1,14-2,47) і кожний додатковий урок понад 20 на тиждень підвищує шанси на 8% (OR=1,08; ДІ 1,02-1,13).
Висновки: Враховуючи вищевикладене необхідна оптимізація процесу дистанційного навчання з урахуванням її здоров’язберігаючої компоненти для усіх учасників навчального процесу – учнів, вчителів та їх батьків.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
дистанційне навчання, COVID-19, вчителі, здоров’я, депресія, тривога, тривалість робочого дня
ЛІТЕРАТУРА:
3. Vilchez J.A., Kruse J., Puffer M., Dudovitz R.N. Teachers and School Health Leaders' Perspectives on Distance Learning Physical Education During the COVID-19 Pandemic. J Sch Health. 2021. Vol. 91. P. 541-549. DOI : https://doi.org/10.1111/josh.13030
6. Nъсez Dнaz C. Students’ Mental Health: The Importance of the Teacher’s Role and Training. Revista Educacion Las Americas. 2020. Vol.10. P. 277-287. DOI : https://doi.org/10.35811/rea.v10i2.125
7. Єлізарова О.Т., Гозак С.В., Полька Н.С., Парац А.М., Станкевич Т.В. Профілактика хронічних неінфекційних захворювань в умовах пандемії COVID-19. Довкілля та здоров’я. 2021. №2 (99). C. 4-14. DOI: https://doi.org/10.32402/dovkil2021.02.004
8. Salari N., Hosseinian-Far A., Jalali R. et al. Prevalence of Stress, Anxiety, Depression Among the General Population during the COVID-19 Pandemic: a Systematic Review and Meta-Analysis. Global Health. 2020. Vol.16(1). P. 57. DOI: https://doi.org/10.1186/s12992-020-00589-w
10. Ozamiz-Etxebarria N., Idoiaga Mondragon N., Bueno-Notivol J., Perez-Moreno M., Santabarbara J. Prevalence of Anxiety, Depression, and Stress among Teachers during the COVID-19 Pandemic: A Rapid Systematic Review with Meta-Analysis. Brain Sci. 2021. Vol.11. P.1172. DOI : https://doi.org/10.3390/brainsci11091172
11. Гозак С., Єлізарова О., Станкевич Т., Дюба Н., Парац А., Лебединець Н. Вплив дистанційного навчання школярів 1-11 класів під час пандемії Сovid-19 на їх психоемоційний стан. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Психологія». 2020. № 1. С. 27-32. DOI : https://doi.org/10.17721/BSP.2020.1(11).5
|