Довкілля та здоров'я | ISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485 |
Номер: 4 (113) - Грудень, 2024 - Сторінки: 23-30
Прогностична оцінка процесів формування високої професійної придатності студентів, які здобувають спеціальності фахівців з реабілітації
Сергета І.В., Марчук О.В1
1 Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, Вінниця, Україна
УДК: 378.1:613.6:615.8:159.923
РЕФЕРАТ:
Мета дослідження полягала в обґрунтуванні методики комплексної прогностичної оцінки процесів формування високої професійної придатності студентів, які здобувають спеціальності фахівців з реабілітації, з урахуванням ступеня розвитку професійно важливих психофізіологічних функцій і особливостей особистості.
Матеріали та методи дослідження. Дослідження проводилися на базі Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова. Для реалізації поставленої мети використовувався комплекс гігієнічних, психофізіологічних і психодіагностичних методів, методів статистичного аналізу і експертних оцінок.
Результати. У ході досліджень визначено, що основними етапами практичної інтерпретації методики комплексної прогностичної оцінки процесів формування високої професійної придатності студентів, які здобувають спеціальності реабілітаційного профілю, є визначення на підставі застосування сучасних інструментальних і тестових (комп’ютеризованих) методик ступеня вираження провідних професійно важливих психофізіологічних функцій і особливостей особистості (етап діагностики); оцінка одержаних даних у стандартизованих балах відповідно до спеціально створених шкал бальної оцінки рівня розвитку психофізіологічних функцій і особливостей особистості за психофізіологічним та особистісними локусами (етап стандартизації); розрахунок згідно з узагальненими формулами показників успішності процесів формування професійної придатності студентів, які здобувають спеціальності лікаря фізичної та реабілітаційної медицини, фізичного терапевта і ерготерапевта, асистента фізичного терапевта і асистента ерготерапевта (розрахунковий етап); оцінка особливостей перебігу процесів формування професійної придатності студентів на основі застосування кількісних критеріїв змістовної оцінки (етап трактування); визначення індивідуалізованих стратегій застосування засобів психофізіологічного впливу та психогігієнічної корекції відхилень, що мають місце (етап корекції).
Висновки. У ході досліджень розроблено та науково обґрунтовано методику комплексної прогностичної оцінки процесів формування високої професійної придатності студентів на основі урахування ступеня розвитку психофізіологічних функцій та особливостей особистості, що надає можливість визначити особливості перебігу процесів психофізіологічної і психічної адаптації студентів, які здобувають спеціальності фахівців з реабілітації.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
студенти, заклад вищої освіти, професійна придатність, реабілітація, психофізіологічні функції, особливості особистості
ЛІТЕРАТУРА:
3. Holliman A, Waldeck D, Jay B et al. Adaptability and Social Support: Examining Links with Psychological Wellbeing among UK Students and Non-Students. Front. Psychol. 2021 ; 12 : 636520. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.636520
4. Serheta IV, Bratkova OYu, Serebrennikova ОA. [Scientific substantiation of the hygienic principles of prevention of the development of pre-clinical changes in the state of mental health of students of modern secondary education institutions (review of the literature and own research)]. Journal of the National Academy of Sciences of Ukraine. 2022; 28 (1) : 306-326. Ukrainian. https://doi.org/10.37621/JNAMSU-2022-1-2
5. Serheta IV, Serebrennikova OA, Stoian NV, Drezhenkova IL Makarova OI. [Psychohygienic principles of the use of health-preserving technologies in modern institutions of higher education]. Environment and health [Dovkillia ta zdorovia]. 2022; 2 (103) : 32-41. Ukrainian. https://doi.org/10.32402/dovkil2022.02.032
6. Aherne D. Mindfulness Based Stress Reduction for Medical Students: Optimising Student Satisfaction and Engagement. BMC Medical Education. 2016 ; 16 (1) : 209-209. https://doi.org/10.1186/s12909-016-0728-8
7. Martin AJ and Marsh H.W. Academic Resilience and Academic Buoyancy: Multidimensional and Hierarchical Conceptual Framing of Causes, Correlates, and Cognate Constructs. Oxf. Rev. Educ. 2009 ; 35 : 353-370. http://doi.org/10.1080/03054980902934639
8. Moroz VM, Serebrennikova OA, Serheta IV, Stoian NV. Psykhofiziolohichni ta psykhohihiienichni osnovy efektyvnoho vykorystannia zdoroviazberihaiuchykh tekhnolohii u zakladakh vyshchoi osvity [Psychophysiological and psychohygienic bases of effective use of health-preserving technologies in institutions of higher education]. Vinnytsia : TVORY; 2021 : 208 p. Ukrainian.
9. Serheta IV, Panchuk OYu, Yavorovskyi OP. Hihiienichna diahnostyka profesiinoi prydatnosti studentiv zakladiv medychnoi osvity (na prykladi stomatolohichnykh spetsialnostei) [Hygienic diagnostics of professional suitability of students of medical education institutions (on the example of dental specialties)]. Vinnytsia : TVORY; 2020 : 348 p. Ukrainian.
10. Tymoshchuk OV, Polka NS, Serheta IV. Naukovi osnovy kompleksnoi hihiienichnoi otsinky yakosti zhyttia ta adaptatsiinykh mozhlyvostei suchasnoi uchnivskoi i studentskoi molo [Scientific bases of a complex hygienic assessment of the quality of life and adaptive capacity of the current academic and student youth]. Vinnytsia : TVORY ; 2020 : 272 p. Ukrainian.
11. Antomonov M, Korobeinikov H, Khmelnytska I, Kharkovliuk-Balakina N. Matematychni metody obroblennia ta modeliuvannia rezultativ eksperymentalnykh doslidzhen [Mathematical methods of processing and modeling the results of experimental research]. Kyiv: Olimpiiska literatura; 2021. 216 p. Ukrainian.
|