На головну   -   Редакція   -   Авторам   -   Архів номерів   -   Контакти   -   Індексація журналу UA   EN


Останній випуск

№ 1 (110), 2024


Підтримка

Видання журналу частково підтримується грантом
Американського національного інституту здоров'я
Міжнародного центру Фогаті
та Іллінойським університетом у Чикаго

Журнал

ISSN 2077-7477 (Print)
ISSN 2077-7485 (Online)

Науковий журнал з проблем медичної екології, гігієни, охорони здоров'я та екологічної безпеки

Засновник:
Державна установа "Інститут громадського здоров'я ім. О.М.Марзєєва Національної академії медичних наук України"

Періодичність виходу:
чотири рази на рік

Довкілля та здоров'яISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485
Номер: 1 (110)   -   Березень, 2024   -   Сторінки: 26-31
Суб’єктивна оцінка стану здоров’я педагогічними працівників з різними рівнями професійного вигорання в умовах соціальної ізоляції та воєнного стану
Калиниченко І.О.1, Латіна Г.О.1
1 Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка, Суми, Україна

УДК: 613.6:331.4:37.011.31

РЕФЕРАТ:
Мета дослідження – проаналізувати дані щодо стану здоров’я педагогічних працівників з різними рівнями професійного вигорання, які перебували у різних соціальних умовах життєдіяльності (соціальної ізоляції та воєнного стану).

Матеріали і методи дослідження. Для досягнення поставленої мети використано методику В.В. Бойка «Діагностика рівня емоційного вигорання» (1998) та спеціально розроблену анкету «Суб’єктивна оцінка стану здоров’я, життєдіяльності та умов праці педагогічних працівників», за допомогою якої проведено анонімне опитування педагогічних працівників чотирьох закладів загальної середньої освіти міста Суми у період соціальної ізоляції через пандемію COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2 2021 року (85 осіб) та під час воєнного стану у квітні 2023 року (106 осіб).

Результати. В умовах соціальної ізоляції, зумовленої пандемією COVID-19, у педагогічних працівників переважав середній (48,24±3,36)% t=9,54, р≤0,001) та низький (41,18±3,31)% t=7,83, р≤0,001) рівні професійного вигорання. В умовах воєнного стану прояви професійного вигорання змінилися: питома вага групи вчителів з низьким рівнем професійного вигорання збільшилась і у 2,22 рази перевищила аналогічну групу вчителів періоду соціальної ізоляції (30,97±3,35)%, t=8,04, р≤0,001), що може свідчити про можливе зниження впливу професійних стресорів і актуалізацію відчуття невизначеності, постійної тривоги, страх за власне життя та життя близьких.
Якщо у період ізоляції, зумовленої пандемією COVID-19, високий рівень професійного вигорання значимо переважав у вчителів віком до 40 років (55,56±5,38)%), то у період воєнного стану високий рівень професійного вигорання переважно реєструвався у вчителів старшої вікової групи (до 50 років – (42,86±4,81)%).
Загалом (76,02±3,09)% опитаних визначили свій стан здоров’я задовільним, (16,29±2,67)% – незадовільним і лише (7,69±1,93)% респондентів – відмінним. Серед опитаних у групі з незадовільною самооцінкою здоров’я переважали педагоги вікових груп «до 50 років» і «понад 50 років» (36,11±3,47)% та (30,56±3,33)% відповідно) порівняно з групами «до 30 років» (8,33±1,99)%) та «до 40 років» (25,00±3,13)%), що можна пояснити закономірним накопиченням з роками функціональних відхилень та хронічної патології. Провідними скаргами незалежно від соціальних умов та рівнів професійного вигорання були скарги на головний біль, серцебиття, порушення сну, підвищення артеріального тиску.

Висновки. Встановлені результати дослідження потребують подальшого удосконалення оцінки складових ментального здоров’я у педагогічних працівників в умовах воєнного стану та розробки гігієнічних рекомендацій щодо профілактики професійного вигорання у різних соціальних умовах трудового процесу.

КЛЮЧОВІ СЛОВА:
професійне вигорання, ментальне здоров’я, педагогічні працівники, стан здоров’я, пандемія, воєнний стан
ЛІТЕРАТУРА:
1. Manoilenko TS, Dorokhina AM, Revenko IL, Bieliaieva TV, Adaricheva ZhH. Stan zdorovia narodu Ukrainy v umovakh viiny [The state of health of the people of Ukraine in the conditions of war]. Kyiv: [Institute of Cardiology named after academician M.D. Strazhesko» National Academy of Medical Sciences of Ukraine]; 2022. 220 p. Ukrainian
2. Kalynychenko D. [Hygienic assessment of quality and way of life of youth]. ScienceRise: Medical Science 2017 Nov 30(11 (19)):18-22. Ukrainian https://doi.org/10.15587/2519-4798.2017.116759
3. Temam S, Billaudeau N, Kab S, Zins M, Alexander S, Vercambre MN. Health behaviours of teachers and other education professionals in France: can we do better? Health Promotion International 202237(2). https://doi.org/10.1093/heapro/daab151
4. World Bank Group Teachers; https://www.worldbank.org/en/topic/teachers
5. IEA | Osnovni osvitni statystychni dani: Instytut osvitnoi analityky. [Basic educational statistical data: Institute of Educational Analytics]; 2022. Ukrainian https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/07/oosd_20220708.pdf
6. Overview of the current state of education and science in Ukraine under russian aggression. 2023 Feb. 7 p. Ministry of Education and Science report.
7. Ptбиek R, Vnukova M, Raboch J, Smetackova I, Sanders E, Svandova L, Harsa P, Stefano GB. Burnout syndrome and lifestyle among primary school teachers: a czech representative study. Medical Science Monitor 2019 Jul 525:4974-81. https://doi.org/10.12659/msm.914205
8. Kalynychenko IO, Latina HO, Ivanii IV, Khrapatyi S, Liubchenko N. Characteristics of symptom complexes of professional burnout among pedagogical workers of educational institutions of various types. Journal of Higher Education Theory and Practice 2022 Nov 1622(15):64-72. https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i15.5560
9. Serheta IV, Verheles TM. [Psychohygienic assessment of the features of emotional burnout, asthenic and depressive states and aggression of students in the conditions of remote (on-line) education]. Dovkillia ta zdorovia [Environment & Health] 2023 Mar(1 (106)):19-26. Ukrainian https://doi.org/10.32402/dovkil2023.01.019
10. Kotvitska AA, Volkova AV, Havrysh N, Ovakimian OS. Dosvid prykladnoho doslidzhennia profesiinoho vyhorannia farmatsevtiv [Experience of applied research on professional burnout of pharmacists]. In: Sotsialna farmatsiia: stan, problemy ta perspektyvy [Social pharmacy: state, problems and prospects]; 2023 Apr 27; Kharkiv: p. 71-80. Ukrainian
11. Larionov SO, Onyshchuk KI. Chynnyky profesiinoho vyhorannia viiskovosluzhbovtsiv NHU v umovakh voiennoho stanu [Factors of professional burnout of National Guard of Ukraine military personnel under martial law conditions]. In: Psykholohiia zhyttievoho prostoru osobystosti v suchasnykh umovakh kryzy, hlobalizatsii ta tsyfrovoi transformatsii suspilnoho zhyttia [Psychology of the living space of the individual in modern conditions of crisis, globalization and digital transformation of social life]; 2023 Sep 14-15; Odesa, 2023. p. 176-9. Ukrainian
12. Butylina O, Buhai K. [Professional burnout of social work experts under the conditions of the marital law]. Socioprostir 2022 Dec 29(12):24-32. Ukrainian https://doi.org/10.26565/2218-2470-2022-12-03
13. Liakhovskyi VI, Nemchenko II, Liulka OM, Horodova-Andreeva TV, Krasnov OG, Sydorenko AV. The influence of burnout syndrome on the work efficiency of medics during the pandemic and martial law. Bulletin of Problems Biology and Medicine 20231(1):30. https://doi.org/10.29254/2077-4214-2023-1-168-30-35
14. Saіd M, Temam S, Alexander S, Billaudeau N, Zins M, Kab S, Vercambre MN. Teachers’ health: how general, mental and functional health indicators compare to other employees? A large french population-based study. International Journal of Environmental Research and Public Health 2022 Sep 1719(18):11724. https://doi.org/10.3390/ijerph191811724
Розроблено: ІГЗ НАМНУ © Довкілля та здоров'я, 2006-2024. Усі права захищені.
Використання текстових та графічних матеріалів сайту дозволяється лише з письмового дозволу редакції.