На головну   -   Редакція   -   Авторам   -   Архів номерів   -   Контакти   -   Індексація журналу UA   EN


Останній випуск

№ 1 (110), 2024


Підтримка

Видання журналу частково підтримується грантом
Американського національного інституту здоров'я
Міжнародного центру Фогаті
та Іллінойським університетом у Чикаго

Журнал

ISSN 2077-7477 (Print)
ISSN 2077-7485 (Online)

Науковий журнал з проблем медичної екології, гігієни, охорони здоров'я та екологічної безпеки

Засновник:
Державна установа "Інститут громадського здоров'я ім. О.М.Марзєєва Національної академії медичних наук України"

Періодичність виходу:
чотири рази на рік

Довкілля та здоров'яISSN: 2077-7477 eISSN: 2077-7485
Номер: 1 (110)   -   Березень, 2024   -   Сторінки: 18-25
Зв’язок способу життя і ментального здоров’я дітей міста Києва на другому році війни
Гозак С.В.1, Єлізарова О.Т.1, Станкевич Т.В.1, Парац А.М.1, Лебединець Н.В.2
1 ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. О.М. Марзєєва НАМНУ", Київ
2 Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова, Київ

УДК: 613.955: 159.9

РЕФЕРАТ:
Метою дослідження було висвітлення змін у режимі дня та навчання дітей шкільного віку протягом року війни та їхній зв’язок з психічним станом.

Методи і об’єкт дослідження. Проведене дослідження режиму дня та ментального здоров’я школярів міста Київ за допомогою онлайн опитувальника. Отримано інформовану згоду від батьків. Для аналізу відібрано 1417 анкет (743 хлопців, 674 дівчат). Аналізом відповідей на анкети визначено тижневу тривалість рухової активності (РА) низької (LPA), помірної і високої інтенсивності (MVPA), тривалість малорухливої діяльності (SB) та сну, а також градацію тривожно-депресивних показників і ознак посттравматичного стресового розладу (ПТСР). Також проведено оцінку форматів навчального процесу (очний, дистанційний, змішаний). Отримані дані порівнювали з даними на початку повномасштабного вторгнення з подальшою статистичною обробкою.

Результати. Дослідження показало, що під час війни у київських школярів змінився режим дня та рівень фізичної активності. Навесні 2023 року (47,0±1,4)% київських школярів навчалися в очному форматі, (19,3±1,1)% - дистанційно, (32,9±1,3)% - у змішаному на відміну від 2022 року, коли діти навчалися переважно дистанційно. 2023 року порівняно з 2022 спостерігалося скорочення тривалості сну на 6,4%, підвищення загальної рухової активності – на 19,2% за рахунок LPA та, навпаки, зменшення тривалості MVPA на 17,7%. Встановлено, що оптимального рівня MVPA (60 хв./добу) у 2022 році досягало 23,1% дітей шкільного віку, а 2023 – 11,3% (p<0,001). Частка дітей з тривожними, депресивними проявами та ПТСР 2023 року становила відповідно 10,5%, 26,4%, 13,9%. За наявності ознак депресії та/або тривоги у школярів спостерігалося зниження усіх видів рухової активності, скорочення тривалості сну та, навпаки, підвищення тривалості сидячої поведінки.

Висновки. Зниження тривалості рухової активності помірної та високої інтенсивності на тлі високого рівня депресивних проявів у київських школярів потребує продовження дослідження впливу способу життя на ментальне здоров’я школярів під час війни з метою виявлення груп ризику та впровадження комплексних заходів, які допоможуть дітям адаптуватися під час надзвичайних гуманітарних ситуацій.

КЛЮЧОВІ СЛОВА:
діти шкільного віку, ментальне здоров’я, війна, спосіб життя, рухова активність, тривожно-депресивні прояви, ознаки посттравматичного стресового розладу, формат навчання
ЛІТЕРАТУРА:
1. Dembitskyi S, Zlobina O, Kostenko N. Ukrainske suspilstvo v umovakh viiny [Ukrainian society in war conditions]. Kyiv: Instytut sotsiolohii NAN Ukrainy [Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine]; 2022. 410 p. Ukrainian
2. Vlasenko RV, Yatsenko LD. [Social risks of Ukraine in the conditions of war and post-war recovery]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia [Problems of modern transformations. Series: Economics and Management] 31 March 2023 ;(7). Ukrainian https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-07-01
3. Shvetsʹ Y, Sokolova I. [Violation of children’s rights during the war by the Russian Federation]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pravo [Uzhhorod National University Herald]. Series: law August 25 2022;(71):99-103. Ukrainian https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.71.15
4. Slyusar L. [The. Ukrainian family in the conditions of war]. Demography and Social Economy. June 30 2023 ;2:3-20. Ukrainian https://doi.org/10.15407/dse2023.02.003
5. Visimnadtsiate zahalnonatsionalne opytuvannia: psykholohichni markery viiny (8-9 zhovtnia 2022) [Eighteenth National Survey: Psychological Markers of War (October 8-9, 2022)] ;. Ukrainian https://ratinggroup.ua/research/ukraine/vosemnadcatyy_obschenacionalnyy_opros_psihologicheskie_markery_voyny_8-9_oktyabrya_2022.html
6. Prokhorenko L. [Science — practice: Institute of Special Pedagogy and Psychology named after Mykola Yarmachenko National Academy of Educational Sciences of Ukraine]. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine 22 Feb. 2022 ;4(1). Ukrainian https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4110
7. Osokina O, Silwal S, Bohdanova T, Hodes M, Sourander A, Skokauskas N. Impact of the russian invasion on mental health of adolescents in ukraine. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry Now. 2022. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2022.07.845
8. Hozak S, Yelizarova O, Stankevych T, Parats A. Tryvoha i depresiia u ditei v konteksti sposobu zhyttia pid chas viiny [Anxiety and depression in children in the context of life during the war]. In: Aktualni pytannia hromadskoho zdorovia ta ekolohichnoi bezpeky Ukrainy do 140-richchia z dnia narodzhennia O.M. Marzieieva (deviatnadtsiati marzieievski chytannia) [Current issues of public health and environmental safety of Ukraine to the 140th anniversary of the birth of O.M. Marzeev (nineteenth Marzeev readings)]; 19 October 2023; Kyiv; 2023. p. 153-4. Ukrainian
9. Misiura OM, Sova VA, Anoprienko OV, Sudyka OS, Merkotan AI, Khaitovych MV. Emotional state of children of ukraine who were affected by war factors in the occupied territory. Medical Science of Ukraine (MSU) 30 veres. 2022;18(3):60-5. https://doi.org/10.32345/2664-4738.3.2022.09
10. Akseer N, Mehta S, Wigle J, Chera R, Brickman ZJ, Al-Gashm S, Sorichetti B, Vandermorris A, Hipgrave DB, Schwalbe N, Bhutta ZA. Non-communicable diseases among adolescents: current status, determinants, interventions and policies. BMC Public Health Dec. 2020 ;20(1). https://doi.org/10.1186/s12889-020-09988-5
11. Borshch KK. [Peculiarities of the manifestation of stress among children in conditions of war]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: psykholohiia [Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Psychology]. 23 June 2023 ;(1):47-51. Ukrainian https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.1.9
12. Ebesutani C, Korathu-Larson P, Nakamura BJ, Higa-McMillan C, Chorpita B. The revised child anxiety and depression scale 25–parent version: scale development and validation in a school-based and clinical sample. Assessment Liut. 2016;24(6):712-28. https://doi.org/10.1177/1073191115627012
13. Hozak S. Questionnaire «Rapid assessment of physical activity of schoolchildren during the quarantine «Q-RAPH». Avtorske svidotstvo Ukrainy [Author's certificate of Ukraine] 110566. 31 Jan. 2022. 14. Hozak SV, Yelizarova OT, Stankevych TV, Parats AN. Main factors of the negative impact of the covid-19 pandemic on mental health of children. Medical Science of Ukraine (MSU) 30 Dec. 2022;18(4):74-80. https://doi.org/10.32345/2664-4738.4.2022.11
Розроблено: ІГЗ НАМНУ © Довкілля та здоров'я, 2006-2024. Усі права захищені.
Використання текстових та графічних матеріалів сайту дозволяється лише з письмового дозволу редакції.